Inzicht & Impact
  • Over Inzicht & Impact
    • Uitvoeren van marktonderzoek
    • Ondersteuning & Advies >
      • Marktonderzoek briefing
    • Trainingen en workshops >
      • Workshop Wat is de vraag?
      • Workshop Kwantitatief onderzoek, de basis
      • Workshop Vragenlijsten maken
  • Blog
    • Agile denken voor marktonderzoekers
    • Agile en marktonderzoek: een stroef huwelijk?
    • Vermijd de valkuilen van klanttevredenheidsonderzoek
    • Gedegenheid en relevantie, Yin & Yang van het marktonderzoek
    • De wankele business case van marktonderzoek
    • De kunst van het vragen stellen
    • De significante steekproef en andere misverstanden
    • Wat kost marktonderzoek?
    • De ene vraag die elke marktonderzoeker zou moeten stellen
    • Zou u deze komkommer aanbevelen?
    • Blog archief >
      • Het meest veelbelovende nieuwe marktonderzoek gereedschap komt uit de 19de eeuw
      • 9 essentiële onderdelen van een briefing
      • Big data: meer hooiberg dan heilige graal
      • Wie overbrugt de kloof tussen marktonderzoek en marketeer?
      • Is de focus group dood?
      • Rechter of ontdekkingsreiziger: de toekomstige rol van de marktonderzoeker
      • Meer impact voor marktonderzoek(ers)
      • Marktonderzoeker blijf bij je leest (en wees daar trots op)
      • Vergeet ‘insights’, lever inzicht
      • Nieuwe wegen
  • Contact
  • About Insight & Impact

​De perfecte briefing voor marktonderzoek

FotoBriefing marktonderzoek
Een goed marktonderzoek begint met een goede briefing. Die maakt het waarom (het gebruiksdoel) en het hoe (de gewenste uitvoering) van het onderzoek duidelijk. Het marketingprobleem en de context worden helder uiteengezet. Een goede briefing zorgt er bovendien voor dat alle betrokken, bij de opdrachtgever en onderzoeksbureau, op dezelfde lijn zitten. Het is de tekentafel voor een marktonderzoek. Hoe beter de briefing, des te bruikbaarder de onderzoeksresultaten. Maar hoe maak je een goede briefing? 
​

Download briefingsformulier marktonderzoek
Om je te helpen om een betere briefing te maken, hebben we een briefingsformulier ontwikkeld. Door dit formulier stap voor stap in te vullen, zorg je ervoor dat je niets vergeet en alle noodzakelijke en beschikbare informatie deelt met het onderzoeksbureau. Je kunt het formulier downloaden via de knop hiernaast.
Een briefing voor een marktonderzoek heeft 5 onderdelen. We lichten alle onderdelen hieronder toe. 
​1: HET WAAROM, DE AANLEIDING, DE INFORMATIEBEHOEFTE, DE ONDERZOEKSVRAGEN
In dit onderdeel maak je duidelijk wat je wilt bereiken met het onderzoek, ofwel waarom het onderzoek gewenst is. Je beschrijft de aanleiding, het doel waarvoor het onderzoek gebruikt gaat worden. Essentieel is om goed te beschrijven voor welke beslissingen het onderzoek gebruikt gaat worden. Dat leidt uiteindelijke tot een overzicht van welke informatie nodig is. Deze informatiebehoefte formuleer je in de vorm van onderzoeksvragen.
​2: HET HOE, DE UITVOERING
​
Hier beschrijf je hoe je denkt dat het onderzoek uitgevoerd dient te worden. In grote lijnen is dit de keuze voor kwalitatief of kwantitatief onderzoek. En binnen die twee hoofdrichtingen zijn er allerlei keuzes die gemaakt moeten worden. Maar er zijn ook altijd andere manieren mogelijk om informatie te verzamelen, zoals deskresearch. Het is niet noodzakelijk dat je vooraf een helder idee hebt over de uitvoering van het onderzoek. Je kunt hierover ook het onderzoeksbureau om advies vragen.

Vermeld hier ook eventuele beperkingen: denk aan de beschikbaarheid van testproducten, interne richtlijnen, etc..
​3: HET WIE, DE DOELGROEP
​
​In dit deel beschrijf je onder wie je het onderzoek wilt laten uitvoeren. Hierbij zijn ook details van belang, zoals hoe de doelgroep bereikt kan worden. Is er bijvoorbeeld een adressenbestand aanwezig, of wordt het vinden van de juiste respondenten volledig overgelaten aan het bureau? Ook over de steekproef, de steekproefgrootte en de manier van de steekproeftrekking kun je advies vragen aan het onderzoeksbureau dat de briefing ontvangt.
​4: HET VOOR WIE, DE ORGANISATIE VAN DE OPDRACHTGEVER
​
​Naast contactgegevens is het hierbij van belang om duidelijk te maken wie er bij het onderzoek betrokken is en vanuit welke rol.
​5: DETAILS
  • Timing: hierbij is het vooral van belang om aan te geven wanneer de onderzoeksresultaten nodig zijn. Het bureau kan dan terugrekenen om een tijdspad te maken.
  • Budget: het kan handig zijn om een budgetindicatie te geven, zeker als het budget beperkt is, Dit zorgt ervoor dat je in elk geval haalbare voorstellen ontvangt. In andere gevallen is het slimmer om geen budgetindicatie te geven, om bureaus de mogelijkheid te geven om de best mogelijke onderzoeksoplossing voor te stellen.
Om je te helpen om een betere briefing te maken, hebben we een briefingsformulier ontwikkeld. Door dit formulier stap voor stap in te vullen, zorg je ervoor dat je niets vergeet en alle noodzakelijke en beschikbare informatie deelt met het onderzoeksbureau. Je kunt het formulier downloaden via de knop hieronder.
Download briefingsformulier marktonderzoek
Meer lezen over hoe je een goede briefing voor marktonderzoek opstelt? Lees de blog die ik hier over schreef. 
Hulp nodig bij het opstellen van een briefing of wil je graag dat een ervaren onderzoeker even meekijkt? Neem gerust contact met mij op. 
Foto Logo Inzicht & Impact marktonderzoek
+31(0)6 1423 2441
durkbosma@inzichtimpact.nl
Laan van Meerdervoort 36
​2517AL Den Haag

Foto
 
​What's the Question?
  Wat is de vraag?
Future of Food Institute

Navigatie:
Ondersteuning en advies bij marktonderzoek
​Hulp bij marktonderzoekbriefings
Uitvoeren van marktonderzoek
Trainingen en workshops over marktonderzoek
Blogs over marktonderzoek
Contact met Inzicht & Impact
​
  • Over Inzicht & Impact
    • Uitvoeren van marktonderzoek
    • Ondersteuning & Advies >
      • Marktonderzoek briefing
    • Trainingen en workshops >
      • Workshop Wat is de vraag?
      • Workshop Kwantitatief onderzoek, de basis
      • Workshop Vragenlijsten maken
  • Blog
    • Agile denken voor marktonderzoekers
    • Agile en marktonderzoek: een stroef huwelijk?
    • Vermijd de valkuilen van klanttevredenheidsonderzoek
    • Gedegenheid en relevantie, Yin & Yang van het marktonderzoek
    • De wankele business case van marktonderzoek
    • De kunst van het vragen stellen
    • De significante steekproef en andere misverstanden
    • Wat kost marktonderzoek?
    • De ene vraag die elke marktonderzoeker zou moeten stellen
    • Zou u deze komkommer aanbevelen?
    • Blog archief >
      • Het meest veelbelovende nieuwe marktonderzoek gereedschap komt uit de 19de eeuw
      • 9 essentiële onderdelen van een briefing
      • Big data: meer hooiberg dan heilige graal
      • Wie overbrugt de kloof tussen marktonderzoek en marketeer?
      • Is de focus group dood?
      • Rechter of ontdekkingsreiziger: de toekomstige rol van de marktonderzoeker
      • Meer impact voor marktonderzoek(ers)
      • Marktonderzoeker blijf bij je leest (en wees daar trots op)
      • Vergeet ‘insights’, lever inzicht
      • Nieuwe wegen
  • Contact
  • About Insight & Impact