
Is de focus group dood? De vraag komt met enige regelmaat terug. Zijn traditionele groepsdiscussies nog relevant in digitale tijden? Nee, de focusgroep is niet dood.

Big data: meer hooiberg dan heilige graal. Big data is 'slechts'een nieuwe tool om marketeers te helpen. Het is niet de heilige graal die alle andere tools overbodig maakt. Naast het feit dat big data (op papier) geweldige kansen biedt, leert de ervaring dat het heel veel werk is, complex is en de resultaten soms ook gewoon teleurstellend zijn omdat het niet lukt om orde in de chaos te scheppen.

Meer impact voor marktonderzoek(ers). Iedereen heeft het erover, maar hoe zorg er nu voor dat marktonderzoek meer impact heeft? 4 tips die helpen.

Marktonderzoeker blijf bij je leest (en wees daar trots op). Marktonderzoek is alleen waardevol als het impact heeft op besluitvorming. Maar marktonderzoekers zijn lang niet altijd de juiste personen om zich bezig te houden met die besluitvorming. Dat kunnen ze vaak beter aan anderen overlaten

Vergeet ‘insights’, lever inzicht. Het woord ‘insight’ heeft een bijna magische klank gekregen, als ware het een soort tovermiddel waarmee een marketeer al zijn uitdagingen het hoofd kan bieden. Wat is dat nou, zo'n ‘insight’ en hoe vind je het?

Rechter of ontdekkingsreiziger: de toekomstige rol van de marktonderzoeker
Zowel marketeers als marktonderzoekers zijn van mening dat ‘insights’ professionals meer een strategische adviseursrol zouden moeten vervullen. Maar hoe, dat blijft de vraag.
Zowel marketeers als marktonderzoekers zijn van mening dat ‘insights’ professionals meer een strategische adviseursrol zouden moeten vervullen. Maar hoe, dat blijft de vraag.

Wie overbrugt de kloof tussen marktonderzoek en marketeer? Oude rotten in het vak beamen dat de kloof al sinds jaar en dag bestaat. We kunnen echter stellen dat deze is vergroot door technologische ontwikkelingen en niet verkleind.

Nieuwe wegen. Al bijna 12 jaar ondernemer in marktonderzoek. Tijd voor een fris perspectief.